Seriöst snack.

Ida frågade mig häromdagen vad jag egentligen har för mag- och tarmsjukdom och jag förklarade lite smått vad det hela handlade om. Men jag tänkte dra det här också lite mer utförligt eftersom det är många som frågat mig vad det egentligen är för fel jag har och varför jag är sjuk så ofta.

Så här ligger det till:

Min kropp går av någon anledning på självsvält, vilket innebär att så fort jag äter någonting så nyper kroppen åt allt som går att ta åt sig vilket innebär att kroppen tar åt sig allting såsom fett, vitaminer, proteiner och hela kitet. Men kroppen förbränner det inte, helt enkelt eftersom den tror att jag svälter den och då inte "vet" när den ska få mat igen. Man kan även kalla att kroppen går på sparlåga.

Om man ser på sådana som bara äter exempelvis middag och skippar både frukost och lunch så håller dom oftast sin vikt eftersom kroppen håller i allt som den kan få, just eftersom den inte vill svältas. Detta gör att man inte går ner i vikt, man går istället antingen upp i vikt eller stannar på samma vikt.

Min kropp har reagerat så pass att den har gått upp i vikt. Jag har gått hos en av de bästa dietisterna som finns här på Österlen som befinner sig i Simrishamn och tillsammans med henne har jag testat både den ena och den andra formen av diet men ingenting har fungerat för att jag ska gå ner i vikt igen..

När kroppen även går i denna självsvält så får man sämre immunförsvar vilket leder till att man är sjuk oftare. Att jag dessutom är kvalsterallergiker ger mig ännu mer problem med hals och näsa. Jag får ofta höra saker som "Är du sjuk nu igen, du är ju alltid sjuk!". Det är ingenting som jag kan göra åt.

Jag har varit på så otroligt många undersökningar under dessa fyra åren som jag haft detta problem att jag inte ens vet hur många gånger jag varit hos läkarna. Jag har gått igenom gastroskopi, ultraljud, provtagningar i miljoner och en massa annat. Det enda som inte är testat än, är endoskopi och det är jag glad för. Ingenting ska tryckas upp i min bak liksom.. Där går gränsen..

Det enda som dom hittat under alla dessa undersökningar, är att min magmun är lite "glapp" vilket gör att jag får riktigt onda hickningar efter jag ätit eller druckit eftersom den inte sluter sig tillräckligt. Förövrigt är jag frisk. Jag har ingen diabetes, inget högt blodtryck och alla mina andra värden ser bra ut. Så jag är egentligen inte sjuk förutom denna självsvält som min kropp går på.

Jag tar 4 olika mediciner varje dag eftersom jag går runt med ständig värk i min mage som känns som riktigt hemsk mensvärk fast ungefär hundra gånger värre än det som sitter precis under de högra revbenen. Det känns som att det är någon som skjuter tiotusentals pilar i min mage och sedan drar runt dom, drar ut dom och sedan trycker in dom igen. Denna värk har jag gått runt med i över sju år nu, läkarna vet egentligen inte vad värken beror på och skolan har tyvärr blivit lidande. Eftersom värken startade innan jag gick upp i vikt så vet läkarna egentligen inte om dom två sakerna hänger ihop eller om det är någonting annat som smärtan beror på.

Trots att jag har denna smärta och går runt med smärtan varje dag så försöker jag att vara glad och positiv och försöker att inte prata så mycket om det hela eftersom alla blir less på att höra att man ska klaga på sin hälsa hela tiden.

Under det första året i gymnasiet så var jag sammanlagt i skolan cirka tre månader, resten av tiden spenderades hemma i sängen eftersom jag nästan inte ens kunde stå upp på grund av smärtan. Smärtan har också sett till att jag sov runt tre timmar per natt. Jag ville helt enkelt inte ta medicin för att sova eftersom jag inte ville bli beroende av det. Jag märkte till slut att det inte fungerade längre och började därför ta tabletter som min läkare skrivit ut till mig för att jag ska kunna somna på kvällen.

Där har ni fårr en "liten" förklaring till varför allting är som det är med mig. Där har ni även en liten förklaring till varför jag läser upp ämnen nu. Jag klarade helt enkelt inte av att prestera bättre än godkänt i kurserna som jag till 90% läste hemma och därför måste jag läsa upp kurserna från ettan och några ifrån tvåan till mycket väl godkänt för att komma in på universitetet som jag vill gå på där det krävs superhöga betyg...

Jag ska faktiskt in till läkarna nu på måndag igen för att förhoppningsvis kunna börja med en ny medicin. Tillsammans med den ska vi lägga om min kost ännu en gång varvat med ännu mer motion. Så vi får väl se vart det hela slutar. Det känns lite jobbigt att vara 19 år gammal och äta 12 tabletter om dagen. Det känns inte särskilt bra. Så jag hoppas att jag äntligen ska fixa till detta så jag får vara normal igen.

Att jag har gått upp i vikt på detta sätt har förändrat mig något otroligt som person. Jag har blivit en mycket mera driven, glad och utåtriktad person eftersom om man ser ut som jag gör just nu så får man inte saker och ting serverat på silverfat på samma sätt som jag fått tidigare. Man får verkligen kämpa för att visa att man är lika bra som alla andra. Så det finns egentligen ingenting ont som inte för någonting gott med sig. Jag har ju fått tagit del av världen på två helt olika sätt..

Har ni orkar läst allt detta så har ni gjort det bra. och förtjänar en klapp på axeln.



Om du har några frågor, vet någon som har samma problem eller om du själv kanske har samma problem så är det bara att fråga antingen här i kommentarsfältet eller via min bloggmail som är [email protected]

Kommentarer
Postat av: Sara

HAha tack :D

Åh de där låter jobbigt..!

2009-01-10 @ 20:52:27
URL: http://fabulousprincess.blogg.se/
Postat av: angelica

intressant läsning. bra att du tar upp det faktiskt. vet du om detta är något man kan få sådär helt plötsligt i livet, typ so i vuxen ålder eller är de något man föds med?

har nämligen en kompis som haft problem med sin mage i typ 3 månader och tänkte om det kanske kunde ha med detta o göra. läkarna vet inte vad de e som e fel. men hon har typ inte kunnat äta, haft ont, och mått illa.



2009-01-10 @ 21:01:29
URL: http://snultan.blogg.se/
Postat av: Toby Hagberg - ♥ Boys style in a gay's life ♥

Men gud, vad hemskt det lät med all den smärtan, hoppas de hittar något "botemedel".. ?



Isvatten är guld värt :) Och jag bor i Luleå!:p

2009-01-10 @ 21:17:57
URL: http://tobieee.blogg.se/
Postat av: angelica

Det måste vara jätte frustrerande. Hoppas ni kan hitta en diet som fungerar! Men de e bra av dig att ta upp det såhär då får ju folk en större förståelse, annars har man ju ingen aning liksom o kan säga saker som sårar..



Jaa hon har fått tid för gastroskopi nu så de e ju jättebra. Hon hade gjort de när hon var uttomlands också för det var där hon fick problemen men då hade dom inte sett något för dom hade haft så dåliga o gamla redskap typ.



Ja, det har säkert något med din sjukdom o göra. Allt hänger ju ihop oftast på nå vis. Då är de klart att de tär lite extra på håret om man färgar de. Ja har ju så väldigt tjockt hår. Min syrra t ex har tunt men hon har färgat så otroligt mkt också å ja hennes hår e verkligen förstört.

2009-01-10 @ 21:18:23
URL: http://snultan.blogg.se/
Postat av: Karin

jo men började igen:) för ett par månader sen kanske

2009-01-10 @ 21:20:59
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: angelica

jo precis, o så de där med immunförsvaret de mesta sitter väl i magen så klart att de får ta stryk också. Usch de där drar verkligen med sig en massa skit alltså =/ ja de e ju lite värre så med saker som syns på en då mår man ju dåligt psykiskt OCKSÅ. utseendet är ju en så stor grej idag också =/



Aah ja då måste dom ju förstå att de inte har med stress o göra. men man hr ju hört mycket om bristerna i den svenska sjukvården. verkligen helt sjukt. man undrar vad de beror på liksom varför jobbar vissa inom sjukvården när dom inte kan göra sina jobb? dom verkar inte vilja hjälpa. för de tar så lång tid o få saker o ting utredda, dom gör fel o sen är de ju massvis som går runt med symptom o ingen kan säga vad felet är. hemskt!



2009-01-10 @ 21:30:46
URL: http://snultan.blogg.se/
Postat av: Laura

Oj, det där låter jättejobbigt! :( Och ännu värre att de inte har hittat någon "orsak" till varför din kropp tror att du svälter dig själv. Hoppas att du kan hitta något som hjälper mot smärtorna, eller till och med skulle bli helt frisk! Gecmis olsun!



Kanske du skulle passa i blont hår, men jag har lite svårt att föreställa mig dig i blont! Du har ju mörkt hår på alla bilder och jag föreställer mig dig som mörk! :) Men du kan ju alltid prova på det, det går ju att färga mörkt igen! ;)



Nä, Spiderman och hela Istanbul kan gå och dra ett täcke över sig då Laura kommer fräsande på sin rosa Hello Kitty-moppe med matchande hjälm. Det ska vara Hello Kitty för hela slanten! ;)



Kram!





2009-01-10 @ 21:44:56
URL: http://papatya.blogg.se/
Postat av: Rödebäck

Fy fan, det där låter inte alls roligt. Men det är ju bra att du har en bra dietist som kan hjälpa dig.



Va?! Kidnappade grannen katten, varför då?

2009-01-10 @ 22:04:18
URL: http://rodeback.blogg.se/
Postat av: Pauline

Du är duktig gumman som kämpar :D Vi två är riktiga kämpare ;) ha ha!

Jag har gjort endoskopi (det är väl när man får en slang uppstoppad i gumpen med en kamera?), och det är fan inte roligt :S Dessutom var min läkare utlänning och ASstilig! Kunde det bli värre lixom? :P ha ha!



Magnus må var gammal. Men han är stark så att han kan lyfta mig, kan din Martin det? :P ha ha!

Plus att jag vill borsta Magnus mustasch. HAHAHAHAHAHAHAHA!

2009-01-10 @ 22:12:44
URL: http://pupsie.webblogg.se/
Postat av: Karin

hehe kan jag väl.. äter inte du godis eller?:)

2009-01-10 @ 22:14:45
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Toby Hagberg - ♥ Boys style in a gay's life ♥

Ja usch så jobbigt, skulle dö av att ha ont i magen konstant, hade nog inte överlevt alltså. Helt galet...



Nu sitter man i soffan å myser med en filt och TV :D

2009-01-10 @ 22:14:53
URL: http://tobieee.blogg.se/
Postat av: Laura

Finns det någon mat som du mår bättre av att äta då? Dvs någon mat som gör att du kanske inte har lika hårda smärtor? Eller någon mat som gör det värre?



Jag tycker att du passar i mörkt hår, och du skulle nog säkert passa i svart också! Men jag är lite tveksamt inställd till blont.. Jag tror inte att det skulle frätas bort, tänk bara på alla svarthåriga turkiska kvinnor som färgar sitt hår blont, men kanske det skulle bli grått, alternativt kissgult.. Och det är ju inte så snyggt. :)



Min naturliga hårfärg är mörkblont och jag passar nog bäst i blont tror jag. Har alltid varit blond förutom en kort period då jag färgade håret rödbrunt, och det var ingen som tyckte att det passade mig (inte jag heller). Däremot är mina ögonbryn jättemörka vilket är mystiskt med tanke på min ljusa hud- och hårfärg! Önskar bara att ögonfransarna skulle vara lika mörka...! :P



Haha, nä, jag tror My Little Pony passar bättre för dig! ;) Hello Kitty är ju en katt så därför är den min grej (jag är ju kattokig)! :)

2009-01-10 @ 22:21:53
URL: http://papatya.blogg.se/
Postat av: Emily

svar; haha du skriver du HAHAH i början och en lite ord och så började då med



HAHAHAH i nästa mening också :P



Aaaaaaah asså jag kan inte bli brun i solarium verkar det som, får vänta tills det blir sol i vårt avlånga land då.. eller så fuskar jag och åker utomlands :)

vad är du allergisk mot, jordgubbar eller choklad?

2009-01-10 @ 22:43:06
URL: http://emali.blogg.se/
Postat av: Rödebäck

Men shit, det låter ju hemskt. Att man inte kan göra någonting åt det. Det måste ju vara jobbigt när folk tror att du skiter i det fast du inte kan göra någonting åt det.

Jag är ju överviktig men jag kan gå ner i vikt eftersom jag inte har någon sjukdom, det är jobbigt att gå ner men det måste vara ännu jobbigare för dig.



Vilken jävla granne. Att dom skall tro att det är övergivna katter bara för att dom springer runt lite var som helst. Katter gör ju det, men det roliga är ju att både din och min katt är tjock så det finns inga tecken på att det är övergivna katter. Usch!

2009-01-10 @ 22:48:02
URL: http://rodeback.blogg.se/
Postat av: Emily

svar2; jag kan säga att jag inte ens lägger ned till på skolan längre, tyvärr.

Förra terminen och åren innan har jag kämpat men nu känns det som att jag inte orkar med. Vet inte om det beror på mig, skolan eller lärarna.

Fast jag e en sån som alltid säger att jag kommer få IG för jag tror för det mesta att det går sämst när jag gjort ett svårt prov, någon inlämning eller redovisning ;P



*

Usch vad jobbigt, det som du skrev i detta inlägg. Och att du fått lida av det så länge! Hoppas du får minska på medicinerna och att ni hittar någon mer passande metod så att skiten kan försvinna snart, för man kan väl bota det?

2009-01-10 @ 22:48:34
URL: http://emali.blogg.se/
Postat av: samuel

varsågod sötnos det var så lite ,, det är kul att du bli nöjd med bilderna kram

2009-01-10 @ 22:48:51
URL: http://samuelku.blogg.se/
Postat av: angelica

Jo det är ju så och är inte det hur sjukt som helst :S vad har man sjukhus till då egentligen :S att det kan fungera så. och det spelar ingen roll vad de är för sjukdom, vilket sjukhus eller dom e fan likadana överallt :S sköter inte sina jobb. helt sjukt. var finns dom läkarna som VERKLIGEN vill hitta felet liksom..fyfan..

dom vill väl tjäna pengar på det oxå, dom jävlarna..



Kan jag tänka mig. Måste ju dra ner så otroligt på självkänslan, fyfan! ja kan må dåligt över en finne på hakan tänk då den som har skitmånga :S usch usch!

Jaa de e ju frågan ofta så reagerar man väl på finnar sådär men i det långa loppet tror inte jag att man bryr sig. Det finns många som har många finnar ändå eller många man har sett o jag brukar tänka sådär att typ Usch! och sen typ "stackars henne/honom" men sen brukar jag inte tänka mer på det. e ju inte som att de avgör hurdan den är som person liksom.. men kan ju förstå att man knappt vill visa sig om man har finnar i hela fejan..



Ja men de e väl säkert så sen dina allergier o sådär de går liksom upp o ner.. som med allt egentligen.. mkt som spelar in o allt hänger ihop som sagt.. mkt märkligt.. men förhoppningsvis är de väl något som försvinner snart

2009-01-10 @ 22:53:07
URL: http://snultan.blogg.se/
Postat av: Pauline

Sv: Stackars den jäveln som ska ha min ändsmak i munnen då :P ASG Ja fast, troligtvis så tvättar dom slangen ;)



Jag vill inte att min Magnus ska bli platt :P Men däremot om Magnus lägger sig på mig, så blir jag platt. Det är ju superbra ! :D ha ha! kan din Martin det lixom? :P Magnus är bättre ;)

2009-01-10 @ 22:53:09
URL: http://pupsie.webblogg.se/
Postat av: Laura

Ojdå, ja, låt bli vätyperoxiden isåfall! Just in case..! :)



Hmm, jag har för mig att Hello Kitty har en liten svansstump, typ som Pelle Svanslös. Ids inte mobba den lilla vita katten nu! :)



Jodå, boken är jättebra, jag har hunnit till halva nu och den har verkligen gripit mig! Men jag har ju inte läst "Flyga drake", alla säger ju att den är ännu bättre. :)

2009-01-10 @ 22:54:31
URL: http://papatya.blogg.se/
Postat av: Inget Namn

inga problem :)

2009-01-10 @ 23:01:32
URL: http://www.metrobloggen.se/duvetinte
Postat av: Toby Hagberg - ♥ Boys style in a gay's life ♥

Haha har du döpt den till verner eller är det ett märke? Nyfiken =P

2009-01-10 @ 23:17:29
URL: http://tobieee.blogg.se/
Postat av: Julia

fyfan vad jobbigt det verkar:( bra att du kämpar på iallafall! <3

2009-01-10 @ 23:48:53
URL: http://juliss.blogg.se/
Postat av: Lisa

Sv: Tack, det värmer! Kram

2009-01-10 @ 23:55:55
URL: http://picturesofme.blogg.se/
Postat av: a n n a

2009-01-10 @ 23:58:49
URL: http://asurvivor.blogg.se/
Postat av: a n n a

sv: haha, :) ja, men smart idé. just då var jag så rastlös så jag hade nog inte kunnat sitta stilla ens. men tack för tipset!

2009-01-10 @ 23:59:31
URL: http://asurvivor.blogg.se/
Postat av: Frida

S. Idag blir det nog inte så mkt mer. vi har sätt på film och druckit lite röd vin. Me loves. Ja det yrket är jätt populärt. Men jag vill starta eget så det e grymmt bra. Har några vänner som håller på att utbilda sej så då kan man jue starta ett med dom=)



Haha många tysjar som yrar. Vad gör dom i Ystad? hmmm.. haha.

2009-01-11 @ 00:06:46
URL: http://memystar.blogg.se/
Postat av: kimlodberg

Haha lite kan jag!

2009-01-11 @ 00:56:31
URL: http://crossthatline.blogg.se/
Postat av: Ferhat

SV: Hahaha du är välkommen och får sova på soffa hahaha :D. Jaså, vad heter butiken? Rasoul? haha



Annars, hade du en bra helg?

2009-01-11 @ 11:06:51
URL: http://ferhat.blogg.se/
Postat av: linda

Jag tyckte ju jag var den enda positiva i det hela..L

JAG VAR JU GLAD FÖR MITT MELLANMÅL..MEN ungarna...

de var inte glada och tyckte inte om något!

2009-01-11 @ 12:34:04
URL: http://fetmaoperation.blogg.se/
Postat av: Jen

Hej hej!



Hittade dig hos Laura och läste i kommentaren att du färgar dina ögonbryn ljusare då frågar jag med vad?

Jag har alltså frågat hudterapeuter och frisörer och de har sagt att det inte alls är vanligt och ryckt på ögonbrynen. Men jag vet ju att de flesta mörkare kändisar har färgat sina.

Jag har precis som du, brunt hår, men inte så mörkt, men mörka ögonbryn och vit hy käns det som så det passar inte, om du har tips, tipsa mig gärna =)



När jag väll hamnade här och läste det senaste inlägget blev jag chokad, jag har SAMMA problem som du.

Äter normalt men går upp i vikt drastiskt ändå. Kämpar dag in & dag ut.

Har gått till läkare sedan jag var 12 fram till 19 och sen palla jag inte mer för jag fick alltid olika svar.

Nu läser jag om din läkare som är bäst i Österlen? Vem är det? Bor själv i Malmö och mamsen i Köpingebro, nära dig kanske?



Oj detta blev långt, ha det bra!

2009-01-11 @ 13:00:54
URL: http://kampenmotmigsjalv.blogspot.com
Postat av: Emma

Njae, jag har inget vettigt o tillföra ditt inlägg mer än att ge dig en stooooor kram, för jag vet iaf hur det är att vara ett mysterium för läkarna! :)



O ja, haha, visst har han stora fötter?! Det har han inte ärvt från mig, det lvoar jag! :D

2009-01-12 @ 17:30:57
URL: http://irrelevant.blogg.se/
Postat av: Jessie - mamma till Jacob

Gud va jobbigt! Men dom har inte fastställt än vad det e för sjukdom va? eller? Vad stark du verkar av dig, bra att du orkar ta dig igenom detta, jag skulle aldrig orka gå till sjukhuset så ofta även om jag hade så ont...hur gick operationen då?

2009-01-13 @ 22:25:54
URL: http://silkybutterfly.blogg.se/
Postat av: kajsa

Har du provat rigshospitalets diet? jag har också en sjukdom som hjälper kilona att gå upp :P Och många sa att det inte skulle hjälpa med den dieten, men det gjorde det iaf på många jag känner så nu ska jag också prova hehe!



Den hjälper ämnesomsättning att ställa sig till rätta ..

2009-01-16 @ 19:09:57
URL: http://kajsatasan.blogg.se/
Postat av: Nicke

Usch... Låter verkligen jättejobbigt.. Du är duktig som lyckas stå ut med det där. Men jag lovar dig att du hittar en bra lösning på det snart så du kan leva bekvämare!! Man sitter nästan och skäms över att inte ha ont i magen nu :P haha.. Önskar jag kunde ge dig lite av den känslan, jag kan ta lite av ditt :). Ha det gött!

2009-02-27 @ 13:08:18
URL: http://leadfed.blogg.se/
Postat av: thesshanning

Men gud vad jag känner igen mig lite i din historia, jag stressa mkt innan gymnasiumet vilket ledde till magsår, jag hade ont dagligen i två månader i magen, precis som du förklara de med knivarna. Känner exakt lika. enda sen dess har jag åkt ut o in på sjukhuset, med magsmärtor som inte går att komma fram till vad de är, vissa dagar är förfärliga. Vissa dagar mår jag bra, medans andra veckan är ett helvete för min mage. så ja, jag känner igen mig.. :/ hur går det för dig nu?

2009-03-01 @ 14:52:13
URL: http://thesshanning.blogg.se/
Postat av: [ Viktoriae] En blogg om självkänsla & tänkvärda inlägg

Oj, detta var något jag aldrig hört talats om.. jag tycker verkligen synd om dig som ska behöva stå ut med sådan smärta dagligen!! Det känns som att mina små magproblem helt plötsligt inte är något..



Jag hoppas att de hittar en lösning på det och att du får må bättre!!

2009-03-05 @ 11:03:30
URL: http://viktoriae.blogg.se/
Postat av: linn

åh vad bra skrivet! jag har faktiskt nästan samma symptom som du har fast jag har problem med sköldkörteln. Försökser att inte tänka på det också men tycker samtisigt att det är svårt eftera som det inte syns hur man mår..

Tack för bra läsning i vilket fall:)

2009-10-29 @ 17:44:48
URL: http://carbilicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0