Gruppträff 1 2013

Ja, igår kväll var det dags för första gruppträffen för året och för januari. Jag tog mig dit trots att jag var sjukt trött efter resandet. Varje månad har ju ett citat som man arbetar efter och denna månads citat är: "Det finns inga misslyckanden, bara feedback" och månadens tema är energi och motivation.
 
Det vi då gick igenom var; "vad är feedback?". Det är en återkoppling som sker under resans gång vilket är viktigt eftersom vi annars kan slösa energi/tid. Har vi en plan? Om det inte gick som vi planerat så ska vi tänka igenom och fråga oss själva hur blev det som det blev?
 
Det krävs en strategi för förändring, samt en målsättning. Vad krävs av mig varje vecka för att jag ska nå målet? Delmål kan vara bra att ha på vägen, så känns vägen fram lättare. Det ska dock vara realistiska mål som kan kan tänkas nå. Det kan exempelvis vara viktmässiga mål, eller träningsmässiga mål. Tidsaspekten är viktig eftersom det kan vara för kort om tid för att ta sig till målet, eller för gott om tid vilket kan göra oss passiva.
 
Vi ska vi göra en tydlig målsättning så att vi kan stämma av att vi nått målet. En attraktiv målsättning underlättar för att vi ska känna oss peppade för att ta oss fram. Sätt ett mål och jobba med hjälp av feedbacken. Gör en utvärdering vecka för vecka, planera och korrigera. Vad kan förbättras på planen? Agera!
 
Jag har min målsättning men jag tror att det är dags för mig att sätta mig ner och gå igenom vad som krävs av mig varje vecka för att jag ska nå målet. Jag pratade med min hälsokonsult senast som ville att jag skulle sätta ett slutdatum för mitt mål. Hon trodde att jag kunde nå det i maj...
 
Att det inte blev som vi velat, kan bero på inre och yttre påverkan. Det krävs att man är konkret, ser sanningen, ger feedback och agerar istället för att tycka synd om sig själv. Jag själv vet att när något går åt helvete, drar jag mig undan och umgås ogärna med vänner. Detta gör att jag under hösten/slutet av sommaren avskärmat mig en del eftersom det är mitt sätt att hantera kriser. Alla är vi olika.
 
Mental näring är viktigt och positivt eftersom när vi känner oss lyckliga, vill vi förändra och motivationen är A och O för förändring. Motivationen ökas då endorfiner, dopaminer, serotoniner och axytociner frigörs i vår kropp. Dessa frigörs genom att skratta, träna (endorfiner), kramas, träna, ex klara av ett föredrag (dopamin), kosten, tränings, solljus (serotonin), samt massage, kramar och beröring (oxytocin).

Vi ska tänka på "gubben i huvudet" som ifrågasätter alla våra fel och brister, som en GPS. En GPS kan INTE ifrågasätta våra val och hittar nya vägar för oss. Missar vi en avfart, då snirklar den sig fram till målet på ett annat sätt. Vår väg bestämmer vi, det finns inga trafikregler.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0