Marockoresan dag 4 (29 december 2010)

Vi vaknade redan klockan 9 på morgonen vilket var en chock eftersom vi faktiskt nästan nyss somnat. Men tur var det iaf att vi vaknade tidigt eftersom det var strålande solsken vilket innebar - STRANDEN!


Sol, sol, sol, underbara SOL!


Vi klev upp och åt lite frukost i form av yoghurt, bröd med den glada kon på (mjukost), juice och mjölk. Pauline tyckte verkligen inte om mjölken medan jag kände mig precis som i Turkiet. Flashbacks liksom. Haha! Detta blev vår standardfrukost under tiden i Marocko. Dessvärre hittade vi ett smör som var hårdare än svenskt margarin. Helt sjukt.


Juice, Yoghurt och Mjölk!




Vår vackra tv, dubbat och textat!


När vi ätit klart, gjorde vi oss i ordning för stranden. På med strandklänning och badkläder. Mouloud kom till hotellet tröttare än tröttast men det förstår man förstås när han fick åka till polisstationen och sånt. Han hade blivit släppt typ 10 minuter efter att han kommit dit. Jag antar att dom tog dom dit mest för att skrämmas eftersom dom är bra och skötsamma killar från Sidi Ifni, vilket är en stad som är känd för att ha godhjärtade personer som inte har problem med polisen.


Måste ladda med pengar i börsen!


Mouloud blev dock lite chockad när jag och Pauline berättade att vi ville köpa handdukar (som vi var så smarta att lämna hemma för att kunna få plats med mer shopping i väskan hem!). Dom använder nämligen sjalar som dom ligger på nere på stranden, vilket vi insåg när vi kom ner dit. Pauline och Mouloud hade med sig varsin som de låg på medan jag fick sitta i sanden... Närå, Mouloud delade med sig av sin så det var ju snällt!


Jag är..... VIT!


Fast det var ju han också...




Pauline satt i skuggan så hon såg ju brun ut den fisen!


En man kom till oss för att sälja smycken. Pauline köpte ett armband för 100 dirham medan jag prutade ner mitt armband med Fatimas hand på, till 50 dirham. Jag är en god prutare minsann! Haha. Dom chockhöjer ju självklart priserna när dom är ute på stranden och går. Förmodligen var denna försäljare snattare, sa Mouloud och polisen jagade iväg försäljarna från stranden hela tiden under dagarna. Innan mannen skulle gå, frågade han Pauline om hon ville prata med honom själv i fem minuter. HAHAHA! Nämnde jag att han var typ 45+? Nog för att Pauline gillar äldre män men någon måtta får det vara! Det var även varmt denna dag, närmare 29 grader!


Nyckelpigor all over us!




Underbara vågor!




Mandarin- och bananförsäljare till höger!


Vi gick tillbaka till hotellet vid tvåtiden för att byta om. Anledningen till att vi gick därifrån så tidigt, var att vi hade mycket arbete att göra med polisen. Jävla skit. Förstöra vårt beachmoment sådära. Nåväl, vi mötte upp Rachid och tog sedan en taxi till ett kontor där man skrev ett tre kopior av ett dokument per par på franska som gav killarna rätt att umgås med oss. Det var en himla tur att jag kan franska, annars vet man inte vad vi skrivit på liksom. Haha! Vi fick tre kopior eftersom jag skulle ha en, Mouloud skulle ha en och den sista skulle polisen ha. Samma sak med Paulines dokument såklart! 40 dirham/par kostade detta (1dh=80öre).


Sådär såg det ut först.


Efter att vi varit där, tog vi en ny taxi till polisstationen "light" där vi fick stämplar på våra dokument och de blev även inskrivna i en bok (vadå datasystem liksom..?). När vi fått alla stämplar, gick vi till polisstationen. Just det, vi GICK hela jävla Agadir runt vilket ledde till enorma blåsor på mina stackars fötter. Men vad gör man inte för kärleken liksom? HAHA! När vi varit på polisstationen fick vi veta att vi var tvungen att ta en kopia på våra pass och pojkarnas legitimation och sedan lämna in detta tillsammans med dokumentet. Vi fick veta att vi skulle lämna in detta dagen efter så vi gick tillbaka till hotellet och Rachid bjöd oss på lite glass. Calippo citron för mig medan dom andra käkade någon äcklig pistageglass och något annat klibbigt skit.


STÄMPLAR!




Moulouds new name is AJ, member in Backstreet Boys!


När vi kom till hotellet, kastade jag och Pauline oss i sängen för att vila lite. Pauline tvärdäckade medan jag var vaken fram till fem minuter innan klockan ringde. Först då somnade jag vilket gjorde att jag vaknade tröttare än jag var innan jag somnade. Vi gjorde oss i ordning och mötte upp Mouloud halv åtta på kvällen.


Solnedgången mot strandsidan.




Solnedgången mot den stora moskén.




Parkeringsvakten vinkar när man backar för att man inte ska krocka


Vi gick då ner till stranden och åt på...... McDonald's! HAHA! Här åker man runt halva jordklotet och äter middag på donken liksom. Fancy!


Pauline looooves Big Mac!




Linda loves chicken!


Moulouds kusin kom och hämtade oss i sin bil efter att vi ätit och fan vad skönt det var att åka i en bil som inte hade ett vint hjul eller luktade bränt. Ingen Peugeot med andra ord! Mouloud bad mig snacka lite marockanska med honom och det gjorde jag, fick till och med svar som jag förstod. Skoj med nya språk! Anledningen till att han hämtade upp oss, var att vi skulle åka upp på berget Agadiroflla och se hela Agadir by night. Det var sjukt vackert men tyvärr var det väldigt blåsigt vilket resulterade i en hel del suddiga bilder. Vägen upp såg ut som en ostkrok också! Haha! Oh well, det var lätt värt det. Vanligtvis brukade det finnas kameler däruppe som man fick rida på och ta bilder med utöver staden men självklart var inte dom här idag.


En suddig hamn.


En osuddig stad!




En osuddig turist-Pauline




En suddig turist-Linda. Wtf?!




Suddiga turister.




Ännu mer suddiga turister!


Staden igen från en annan vinkel.




Jag och Pauline i "dörren". Haha!




En del av den gamla borgen.




Halva hamnen och staden.




Turisterna!




Sa jag att det blåste?! HAHA!




Uppe på berget! Mörkt och blåsigt men wtf, det är vi!



Vi blev sedan nedskjutsade igen och avsläppta nere på stranden och valde då att gå till hotellet.


Vi vid fontänen.




Fan vad mina läppar poppar när jag har läppstift. Haha!


Vi stannade dock först till på en lyxrestaurang eftersom Moulouds kompis Ratchid uppträder där. Han är nämligen en känd sångare i Marocko och har varit i Sverige 3 månader i somras för att uppträda. Han dedikerade låten "You're not alone" med Michael Jackson till mig och Pauline på franska (vilket ni hör i videon också, bara för att skryta lite liksom!). Han lät som en äkta Michael-kopia. Fint gjort av honom! Det känns lite som att han valde den låten eftersom han vet att jag och Mouloud har haft kontakt så pass länge och dessutom har ett sånt stort avstånd mellan oss. Pauline hade laddat upp videon som jag filmade när han uppträdde så jag bjuder på den!


För oss. Linda och Pauline!


Vi gick sedan upp till hotellet igen eftersom Pauline var trött. Vi fortsatte sedan att promenera lite på stranden, satte oss på en sten, pratade en massa och kikade ut över havet lite. En polis kom dock och varnade oss för ficktjuvar och bad oss gå upp på strandpromenaden igen där det fanns lampor, vilket vi gjorde och sedan gick vi tillbaka till hotellet eftersom klockan var närmare tre på natten.


Väldigt fin utsikt hade vi på kvällen!


Kommentarer
Postat av: Laura

Okej, jag tror att jag har fått svaret på en av frågorna i min förra kommentar, nämligen vilka det var som kysstes! :) Men den andra frågan kvarstår, hur har ni fått kontakt med varandra? Internet?



Jag är fortfarande chockad över att det ska krävas särskilda dokument för att killar och tjejer ska få umgås med varandra! :O I en turistort som Agadir till och med! :O



Härlig utsikt från det där berget, även om det syns att det blåste!

2011-01-28 @ 21:41:25
URL: http://papatya.blogg.se/
Postat av: Birsen

herregud...att man måste ha tillstånd för att umgås med varandra hahahhaha...



jättefina bilder på er! Kram

2011-01-29 @ 14:14:36
URL: http://efesmamma.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Jäklars vilken resa! :D Du verkar ha haft kul dock. Jag var till Tanger över dagen när jag var på klassresa till spanien när jag gick i 9an.. känns jättelänge sedan men minns att jag tyckte det lilla jag såg av kulturen där var väldigt intressant.

och, jag tycker du passar i läppstift! :)

2011-01-30 @ 11:19:54
URL: http://halsoaventyret.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0