Dyrt, dyrt, dyrt, DYRT!

Min häst har licha. Jag fick provresultaten idag. Licha är en virusinfektion och suger som fan i mina ögon.

"Granulocytär ehrlichios orsakas av en strikt intracellulär bakterie, rickettsie, som hör till Ehrlichia phagocytophila/Ehrlichia equi genogruppen. Denna grupp infekterar granulocyter, en typ av vita blodkroppar. Andra ehrlichia-arter infekterar en annan typ av vita blodkroppar, monocyter. Flera ehrlichia-arter har påvisats utomlands men Ehrlichia phagocytophila är den enda påvisade arten i Sverige. Troligen är smågnagare reservoar. I Sverige har endast ett fåtal fall beskrivits på människa, då med influensaliknande symptom. Sjukdomen kan också drabba hund och häst.

De vilda djuren, då fr.f.a. smågnagare och hare, har sin betydelse för fästingöverförda sjukdomar eftersom de fungerar som reservoarer för smittämnen."

Min häst har haft två fästingar i år men ändå har han lyckats få denna skit.

Jag har två val.

1. Behandla det inte och vänta på att det läker ut själv. Hästen kan då få hög feber, vingla när han går (vilket ökar skaderisken om han faller) och dessutom få väldigt svullna ben.
2. Behandla den med hjälp av en veterinär som kommer ut och ger hästen en spruta varje dag i en hel vecka. Detta kommer att gå på 5000 kronor.

Fan säger jag bara. Jag är inte gjord av pengar men ändå kommer jag nog låta dem att behandla honom. Jag törs inte satsa på att han ska klara av att bli frisk på egen hand. Han mår inte alls bra nu, han är allmänt hängig och inte alls sig själv. Normalt sätt så är han väldigt självständig och vill inte att man gosar med honom så mycket. Nu går han efter mig och så fort som jag stannar till så stannar han och sätter sitt huvud mot min rygg och bara står. Han är verkligen inte sig själv och då känns det onödigt att han ska lida i onödan liksom. Kanske är jag dum som väljer att spendera 5000 kronor på hästen när han faktiskt har möjligheten att bli frisk på egen hand.

Usch vad det är jobbigt när ens djur mår dåligt. Dom förstår ju inte varför dom mår så som dom gör.



Det var ett tag sedan han var så här pass pigg...

Kommentarer
Postat av: Anna

Klart att du ska behandla honom. Man vill ju inte att de man älskar ska må dåligt i onödan. Nej, jag hade valt det samma som du :D



Du ville ha mitt nummer sa du :P Hehe, det vette tusan det! Kan jag skicka det via facebook eller någon sån sida så slipper jag visa úpp det för halva skåne?

2009-08-04 @ 18:59:22
URL: http://egopix.blogg.se/firsttimeuser/
Postat av: emmely

åh, det låter allvarligt. Hoppas hästen mår bättre snart!

2009-08-05 @ 20:39:50
URL: http://graje.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0