Tips i Agadir/Shopping i Agadir

Jag har fått en del kommentarer om shoppingen i Agadir då folk förmodligen googlar på shoppingen i Marocko. Jag tänkte nu lämna lite tips då ännu en läsare skrev och frågade om Agadir. Svarade henne på mailen men jag kan lika gärna svara här i bloggen också så fler hittar de tips som man kanske inte hittar till ensam som turist.

Svar:
Smycken är väldigt billiga och väldigt vackra. Du kan exempelvis köpa ett par riktigt snygga örhängen för 10 dirham = 8 kronor. Jag ångrar att jag inte köpte mer prydnadssaker för de kan verkligen det med prydnader. 

Stranden i Agadir är jättehärlig men handla inte av de som kommer och försöker sälja er saker, för de säljer stöldgods och blir bortjagade hela tiden av militären som glider runt på fyrhjulingar. De säljer även det för riktigt dyra pengar.. Frukten är dock OK att köpa på stranden. 

På strandpromenaden så MÅSTE ni äta på en indisk restaurang som finns där, minns inte vad den heter men det finns bara en... Ät Muttan Handi och njut av maten. Lovar att det är riktigt gott! Annars kan jag också tipsa er om Le Babel. Riktigt god mat där som även är billig. Vi åt där nästan varje dag. Finns dock 10 minuters promenad från stranden. 

Taxipriserna är billiga men se till så att de sätter igång taxametern när ni kliver in i bilen. Ofta slår de inte på den och blåser turister på pengarna eftersom de då kan ta lite extra betalt.. Bli inte rädda för att bilen gnisslar och de kör som galningar. Man vänjer sig efter ett par turer. Dom går efter regeln "den som tutar mest får köra först"...

Om ni är ute och går på strandpromenaden eller stranden på natten, var inte rädda om militären dyker upp bakom er för de patrullerar på stranden under natten för att inte olyckor ska ske/homosexuella ska ha lite skoj i sanden på kvällen. Ett annat tips är att inte kyssas ute på gatan (speciellt om du raggar upp en marockan) då det är olagligt för dem och ni kan få trubbel. Annars är det ett säkert ställe då det finns poliser ståendes lite överallt.

Om ni vill köpa mat som på Ica, Coop eller liknande så tipsar jag er om Aswak Salam och Marjane. Där kan du tex köpa en snickers för 80 öre... Chaffisarna brukar veta var det ligger. En marknad som vi var på två gånger var Souk Alhad (det var där vi shoppade loss) men var försiktig när ni går därinne då det är riktigt sand och grus och gångarna har rasat på flera ställen så se efter var ni sätter fötterna.

Om ni är sugen på att rida kamel så finns det att boka nere vid stranden (ute vid vägen). Var beredda på att pruta med priset och se till att ni blir hämtade på hotellet samt inte betalar allt på en gång. Var även beredda på att guiderna mer än gärna tar lite extra betalt under själva kamelturen, oss ville de ha ytterligare 50 dirham av.

Vid stranden finns även ett McDonalds. På andra sidan vägen finns en djurpark som är gratis att gå in på så där kan ni kika på massor av fina djur. Mittemot ingången till denna djurpark sitter en man vid ett bord, han säljer biljetter till en blåvitt tåg som tar er en tur runt Agadir så ni får se lite mer än bara det som finns "centralt".

Om ni ska till Marrakech en dag så tycker jag att ni även ska stanna till i Essaouira. Sjukt vackert!

Det var väl mina tips i Agadir. Ett annat tips jag har, är att promenera i staden för det finns mycket fint att se som exempelvis en av världens största moskéer som är riktigt vacker.

Agadir är en riktigt vacker stad och Marocko är ett underbart och vackert land. Jag åker tillbaka dit i december.


Kommentarer
Postat av: Mizca

Svar: Tack tack gumman!

2011-10-21 @ 12:05:34
URL: http://www.mizca.se
Postat av: Anna

Hej, vilken fin, inspirerande blogg du har! Här är min blogg om min viktresa, lämna gärna en liten kommentar som en kick i arslet på mig, det kan jag behöva! :)

http://itsgonnahappen.blogg.se

2011-10-24 @ 22:03:44
URL: http://itsgonnahappen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0