Allt är logiskt!

Jag är hungrig på morgonen. Men under resten av dagen kurrar det inte i magen alls längre. Jag är inte hungrig så att det känns men jag äter tills jag är mätt, och sedan lämnar jag resten. Jag har alltid varit en sån som kastar i mig maten eftersom jag levt under ständig stress hela livet och har dessutom aldrig lämnat något på tallriken. Nu försöker jag jobba med att äta långsammare, och därför bli mätt snabbare och på så sätt inte överäta.

Som logopedstudent har jag lärt mig att:
1. Viktigt att tugga maten länge för att förbereda magen.
2. Från att du sväljer, tills maten är i magen så tar det 8-20 sekunder.

Ser ni sambandet?

Äter man för snabbt, tuggar man maten för snabbt, sväljer innan den är färdigtuggad och förbereder inte magen. Man sväljer första tuggan och tuggar nästa tugga snabbt och sväljer igen = innan första tuggan hunnit ner i magen så kommer nästa tugga som vandrar ner. Sedan blir man tvärmätt och svullen. Detta gör även att man får mer gaser.  Och om jag ska vara ärlig så har jag fisit betydligt mindre sedan jag började tänka på att äta långsammare eftersom man tuggar maten och blandar med mer saliv ju längre man har det i munnen vilket gör att magen har lättare att bearbeta maten.

Man kan också tänka såhär: Barn får mat upplagd, barn sitter inte still och äter non stop utan pratar och rör sig vilket gör att allt tar sin tid (den tid det behövs för maten att nå ner i magen). Sedan blir barnet mätt och säger "jag är mätt", ofta ber föräldrarna barnet att äta upp det som de tagit för sig trots att de är mätta = ungarna blir feta. Allt är ju logiskt!


Kommentarer
Postat av: Sandra

Haha, förlåt för chokladen:). Sakta? Hamnat på en platå? Tycker du gått ner otroligt fort.



Jaså, kär och glad och förvirrad hihi. De brukar liksom höra ihop de där känslorna konstigt nog:P. hur går det med kärleken nu då?



Ja det är skönt att han kommit till rätta. Har fått reda på nu i efterhand att han angav sig själv. lika bra att han tog sitt förnuft till fånga. så nu kan man väl "slappna" av en stund igen. Fast måste säga att jag blivit härad när det gäller honom:)



Hoppas du har en najs fredags kväll. kram

2011-03-04 @ 20:31:00
URL: http://saaka.blogg.se/
Postat av: - ● Rebecca ● -

Här e fan inte snön borta allt e täckt av massa tjock jävla snööö!

2011-03-04 @ 22:14:40
URL: http://blekblondinsdagbok.blogg.se/
Postat av: Birsen

när jag jobba på röntgen så var jag med på en sådan genomlysning och fy fan va heftigt det va att se hur maten kommer in i munnen, tuggas sväljs och tas upp av magen. Det tar sin tid och det va riktigt intresant att följa den ner till magsäcken.

Kroppen är fantastisk!

2011-03-04 @ 22:49:57
URL: http://efesmamma.blogg.se/
Postat av: Sandra

ska börja tugga mer, för jag fiser jämt!!

2011-03-08 @ 11:38:31
URL: http://saaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0