Besök 5 hos dietisten

Yes, idag var det dags för det femte besöket hos dietisten.

Allt har väl gått i perioder nu tror jag. Har skött mig riktigt bra i två veckor men för 3 dagar sedan hände något så jag har ätit en Yankie-choklad, tre glassar (bara igår OMG), naturgodis och en salt godis. Not good, not good. Men vad gör det om 100 år? Jag berättade det för henne och hon skrattade bara och sa att jag inte ska vara så jäkla hård mot mig själv. Hon har ju helt rätt egentligen.

Frågade henne hur man ska göra när jag gjorde som jag gjorde igår. Jag sov nämligen till 12 och sedan åt jag lunch direkt och hoppade över frukosten. Man har ju hört så mycket om att man inte ska hoppa över frukost osv utan äta som vanligt ändå. Hon sa att det var helt okej att äta lunch som första mål eftersom man äter enligt tallriksmodellen och därmed kan man flytta runt hur man vill eftersom man äter protein, frukt/grönsaker och kolhydrater till alla mål. Därmed kan jag äta köttbullar, potatis samt grönsaker till frukost och gröt, Actimel och banan till middag utan problem.

Hon sa att jag måste träna jämnt och inte träna i perioder eftersom man då anstränger kroppen jämnt och lagom. Jag måste själv känna efter vad min kropp mår bra av och inte träna 5 dagar i veckan ena veckan, samt 1 vecka veckan därpå.

Frågade henne om huden som hänger. Hon sa då att huden drar inte ihop sig, utan de hudceller vi har på kroppen enbart sitter i 6 veckor och faller sedan av, samt att det hela tiden skapas nya hudceller inifrån. Om jag då tränar de muskler där jag har hängande hud, bildas automatiskt mindre hud än den som redan sitter och därmed får jag mindre hud. Det tar dock tid eftersom huden inte bara består av ett lager hudceller.

Igår var jag och en kompis till thairestaurangen och åt thaimat. Jag åt lite mer än hälften och sedan orkade jag inte mer, då tog jag med mig resten hem som jag tänkte äta till lunch idag. Detta tyckte min dietist var väldigt bra och tyckte det var himla fiffigt att man kunde göra så eftersom det är dyrt att äta ute och då vill man gärna äta det man betalat för vilket kan leda till att man äter för mycket.

Sedan var det vägningsdags. Jag var på himla bra humör när jag ställde mig på vågen eftersom jag kikade för ett tag sedan och då stod det -3kg (26:e maj-8:e juni). Så jag fick en fet jävla chock då vägjäveln visade -3,4kg NU, efter 6 veckor. Jag sa att jag var riktigt besviken och kände mig typ kass. Då sa hon att jag inte får glömma att kroppen kan tappa cirka 500 gram fett i veckan och att jag varit hos henne 6 veckor. Alltså stämmer detta perfekt. Hon sa att det var riktigt bra och hon var väldigt nöjd eftersom jag även tränar så pass mycket som jag gör och därmed kan jag ha gått ner mer i fett än så eftersom jag även kan ha byggt muskler. Så då kändes det bättre igen. Jag kollade även på min våg när jag kom hem för att se hur pass mycket vågarna skiljer och min våg visar cirka 1,5kg mindre än den på vårdcentralen. Jag gillar därmed min våg mycket mer än vårdcentralens våg..

Hon sa även att om man kommer på platåer då man står stilla på vågen men då kan man ändå gå ner i fett medan man går upp i vatten eftersom kroppen placerar om fettet lite på kroppen.

Hon sa återigen att jag inte ska bry mig om vad det står på vågen eller hur jag ser ut. Det viktiga är att jag känner efter hur kroppen mår.

Nästa gång jag ska träffa henne är om 5 veckor, den 16:e augusti.

Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Grym blogg du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2011-07-19 @ 00:49:59
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0