Snacka om att bli blåst...

...sitter och tentapluggar i godan ro och fattar ingenting av hawaiianska, hebreiska, nahuatl eller maltesiska. Så bläddrar jag till nästa sida och ser att den ska vara på turkiska och jag blir sjukt jävla glad eftersom det äntligen är något som jag förstår och jag tänkte att jag skulle få lite, lite, lite fördel av mina språkkunskaper för en enda gångs skull. Sex olika ord på turkiska i olika böjning som exempelvis:

At = Häst (en)
Atlar = Hästar (na)
Attan = Från häst (en)
Atlardan = Från hästar (na)
Atim = Min häst
Atlarmden = Från mina hästar.


Och sedan på samma sätt med orden cep (ficka), gül (ros), ok (pil), tikli (räv) och oda (rum).

Ja men det såg väl inte så jävla svårt ut, helt jävla logiskt liksom tänkte jag och läste vidare till själva uppgiften.

A) Fastställ morfemen och ange dess ordningsföljd.
B) Ange för varje morfem alla förekommande allomorfoner.
C) Försök finna regler för växlingen mellan de olika allomorferna.

HAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA snacka om att bli blåst. Fattar inte ett skit och har tenta på måndag. Yes yes yes. HAHAHAHA

Nej nicho:ka, nicho:ka, nicko:ka. Betyder jag gråter, jag gråter, jag gråter på nahuatl. HAHAHAHA. Vilket jävla språk. Kan inte ens säga det jävla ordet. HAHAHA! Nej jag ska väl fortsätta med denna skiten.

Kommentarer
Postat av: Birsen

Läser du turkiska....hahah ja han är grymm på att böja ordet inek muhahahhahah

2009-11-28 @ 14:41:03
Postat av: Birsen

vaa fan är det...ska du ha nytta av det? Man läser så mycket onödigt i skolan egentligen....men men det är säkert bar för något...



Puss

2009-11-28 @ 14:45:52
Postat av: sevve

Hej hej, har precis läst din blogg. Hoppas att det gick bra med tentan :) Jag har nyligen fått liknande uppgifter och undrar om du vill dela med dig lite utav dina kunskaper? Det hade varit jättesnällt .. Ha en underbar dag! Väntar på ditt svar

2010-11-14 @ 14:02:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0