Jag "dödade" ett djur!

Haha, dom skickade hem mig tidigare från APU:n eftersom jag inte alls mådde bra.

Så när jag körde till Hammenhög från Smedstorp så kom en fasanhöna och kutade över vägen. Jag hade en bil bakom så jag kunde inte direkt tvärnita om jag ville det. Jag hörde ett högt BOOM och såg sedan hur fjädrarna yrde runt så jag saktade in och stannade vid en vägskylt cirka 100 meter bortanför. Varningsblinkers och allt. Bilarna bara yrde förbi, jag tycker ju att bilen bakom i alla fall hade kunnat stanna för att vara snäll.

Jag såg en fasantupp som kraxade runt och såg riktigt arg ut men sedan sprang han iväg så jag gick bort mot fågelplatsen.. Så ser jag hur den stackars hönan kravlar runt litegranna. Fladdrar med vingarna men kan inte röra benen. De var helt av, det såg jag direkt. Hemskt, kan man ringa till 112 för en fågel liksom? Jag var osäker så jag ringde till mor min och hon ringde vidare men innan hon hann ringa tillbaka så stannade en man med lastbil och han hjälpte mig med ett hjärnrör om man säger så. My hero! Fågeln slapp lida i alla fall. Sen visade mannen mig hur hela rumpfjädrarna var av och hur ett ben nästan var lös från kroppen. Uscha. Förlåt fågeln. May you rest in peace. Dom säger ju att fasaner lever med samma partner hela sitt liv så jag tycker synd om den stackars tuppen..

Mannen brukade jaga på fritiden så han tyckte det var bra att jag stannade och ringde efter hjälp eftersom det är otroligt många djur som blir påkörda som får lida för att människorna lämnar dom att självdö. Så nu ska jag lägga in ett järnrör i min bil så jag klarar mig själv nästa gång! Gör det du med, tänk själv på om du vill ligga kvar i ett dike och lida tills du självdör.. Hjälp djuret istället, det är det bästa man kan göra eftersom de oftast inte klarar sig efter en sådan olycka. Även om det "bara" var en fasan som jag körde på så är det ändå ett liv liksom.

En sak förstår jag verkligen inte. När man tar körkort står det att man bara får bromsa för älgar om man har en bil bakom eftersom det annars är fara för bilisterna. Men är det då rätt att ett oskyldigt djur ska behöva dö? Jag menar, de har ju ingen annanstans att ta vägen eftersom vägarna finns överallt. Kanske är det bättre att en människa får som inte kan hålla avstånden till bilen framför?

Jag förstår verkligen inte. Liv som liv liksom. Ett djur har ju även de ett liv. Sen om man tänker vidare så ska det komma ut en jägare och skjuta det stackars djuret så det slipper lida. Visst det är väl rätt men tänk våra tama djur, när de blir sjuka så ska de få somna in med hjälp av medicin för annars är det djurplågeri.. Varför får då inte människor också kunna få medicin så de slipper lida? Om vi är riktigt sjuka, vi kan inte ens be om att få somna in på det sättet utan vi måste lida tills livet rinner ur oss istället.

Jag förstår bara inte!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0